گروه اجتماعی: همه ایرانی‌ها از امسال تا پایان سال 1394کارت هوشمند ملی چند منظوره می‌گیرند.

براساس خبری که روی پایگاه اطلاع‌رسانی دولت منتشر شده، دولت این تصمیم را برای «ثبت، ذخیره‌سازی، تکمیل و به‌روزرسانی اطلاعات هویتی» گرفته است. در آیین‌نامه مصوب هیأت وزیران آمده است: ثبت احوال کشور موظف است با توجه به امکانات به‌گونه‌ای اقدام کند که امکان بازیابی آخرین و مطمئن‌ترین اطلاعات هویتی هر ایرانی، از طریق پایگاه الکترونیک اطلاعات هویتی فراهم شود. همچنین براساس مصوبه دولت، سازمان ثبت احوال کشور موظف است برای تأمین ضریب امنیتی مناسب کارت هوشمند ملی چندمنظوره، تأییدیه وزارت اطلاعات را اخذ کند.

اطلاعات روی کارت ملی

اطلاعاتی که از کارت ملی جدید به‌دست می‌آید، شامل اطلاعات چاپی و اطلاعات غیرچاپی است؛ اطلاعات غیرچاپی اطلاعاتی است که روی تراشه کارت هوشمند ملی ذخیره می‌شود و با چشم خوانده نمی‌شود بلکه دستگاه‌های خوانش مخصوص دارد که در نهادهای مورد نیاز قرار خواهد گرفت.

اطلاعات چاپی روی کارت عبارتند از عکس، نام و نام خانوادگی، تاریخ تولد، شماره ملی، نام پدر و تاریخ پایان اعتبار کارت. همچنین بارکد شماره ملی و شماره سریال کارت، در پشت کارت درج می‌شود. اطلاعات تراشه (مدار مجتمع الکترونیک نصب شده در کارت) اما با سطوح مختلف دسترسی براساس ضوابط موضوع آیین‌نامه مصوب دولت، تعیین شده که عبارت است از: سطح یکم عبارت است از اطلاعات مربوط به تولد و تبار‌شناسی صعودی و آخرین مشخصات هویتی ثبت شده در پایگاه به ‌جز امضای الکترونیک و امضای داده‌ها که دسترسی به آن، تنها با وارد کردن شماره دسترسی پایه امکان پذیر است.

سطح دوم عبارت است از اطلاعات مربوط به ازدواج و خاتمه ازدواج، تبارشناسی نزولی و تغییرات هویتی که دسترسی به آن، با وارد کردن شماره دسترسی پایه و رمز هویت، امکان‌پذیر است. سطح سوم عبارت است از اطلاعات شخصی غیرهویتی که براساس قوانین و مقررات باید در کارت درج شود و دسترسی به آن‌ با وارد‌کردن شماره دسترسی پایه و رمز هویت و تطبیق اثر انگشت، امکان‌پذیر است. سطح چهارم هم عبارت است از گواهی‌های شهروندی، امضای الکترونیک و شماره سریال کارت. همچنین سازمان ثبت احوال کشور درصورت لزوم، برای تدقیق و تسهیل بازخوانی اطلاعات سطح یکم، حروف و عبارات لاتین و تاریخ‌های قمری و میلادی را به‌صورت موازی، همراه با اطلاعات مربوط درج می‌کند.

هر شخص موظف است

دستگاه‌ها و اشخاص حقیقی و حقوقی غیردولتی که ارائه خدمات از سوی آنها مستلزم احراز هویت است، موظفند پایگاه اطلاعات مربوط به مشتریان و کارکنان خود را براساس ضوابط تعیین شده توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات که حداکثر سه‌ماه پس از ابلاغ این آیین‌نامه تهیه می‌شود، ساماندهی کنند و تصدیق هویت و ارائه خدمات را براساس اعلام سازمان ثبت احوال کشور، بدون نیاز به اخذ مدارک هویتی کاغذی، فقط براساس اطلاعات هویتی کارت انجام دهند. همچنین وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات موظف است به‌منظور فراهم‌سازی بستر مناسب جهت ارائه خدمات الکترونیک از طریق کارت هوشمند ملی چند منظوره، زیرساخت نرم‌افزاری مشترک و درگاه لازم برای استفاده دستگاه‌ها را طراحی و تا پایان سال 1391عملیاتی کند.

ثبت احوال موظف است

سازمان ثبت احوال کشور موظف است امکان خواندن اطلاعات سطوح یکم تا سوم را برای دارنده کارت، به‌طور مطلق و برای دستگاه‌ها، پس از آنکه دارنده کارت آن را ارائه کرد، متناسب با مأموریت قانونی آنها فراهم کند. ثبت، تغییر، اصلاح و به‌روزرسانی اطلاعات تراشه در چارچوب قوانین و مقررات، درخصوص سطوح اول، دوم و چهارم، فقط از طریق سازمان ثبت احوال کشور و در مورد سطح سوم، توسط دستگاه‌های ذی‌ربط، براساس ضوابط تعیین شده توسط سازمان ثبت احوال کشور‌ قابل انجام است.

بر این اساس‌ دولت، سازمان ثبت احوال کشور را موظف کرده است که درصورت تغییر اطلاعات مندرج در روی کارت، پایان یافتن مدت اعتبار یا خرابی آن، همزمان با ضبط و معدوم کردن کارت قبلی، برای صدور کارت جدید، ظرف یک هفته اقدام کند.همچنین درصورت اعلام مفقودی توسط دارنده کارت یا قائم‌مقام قانونی وی، بلافاصله ضمن ثبت در پایگاه، کارت مذکور غیرفعال و برای صدور کارت جدید، در مهلت مندرج در این ماده اقدام می‌شود.

بر این اساس، سازمان ثبت احوال کشور موظف است همزمان با ثبت واقعه فوت در پایگاه، کارت متوفی را ابطال کند. براساس این مصوبه، سازمان ثبت احوال کشور موظف است به ازای صدور هر قطعه کارت، مبلغ 50 هزار ریال و برای هر بار صدور مجدد، مبلغ 300 هزار ریال از متقاضیان دریافت و به‌حساب در‌آمد عمومی نزد خزانه داری کل کشور واریز کند.

براساس این مصوبه، سازمان ثبت احوال کشور موظف است با رعایت قوانین و مقررات مربوط برای ایجاد و بهره‌برداری از مرکز صدور امضای الکترونیک اقدام کند. همچنین سازمان ثبت احوال کشور موظف است براساس برنامه زمانبندی زیر، برای تأمین و صدور کارت هوشمند ملی چند منظوره و جایگزینی آن به جای کارت موضوع مواد (2) و (3) قانون الزام اختصاص شماره ملی و کد پستی برای کلیه اتباع ایرانی مصوب 1376اقدام کند. سال 91: صدور دو میلیون کارت؛ سال 92: صدور 16میلیون کارت؛ سال 93: صدور 25میلیون کارت؛ سال 94: صدور کارت برای باقیمانده اتباع ایرانی.

کد خبر 191571
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز